KOLLÁR módszer

(tanítás- és tanulássegítő program)

A program öt olyan területre összpontosít, melyek fejlesztése elengedhetetlenül szükséges az oktatás területén.

  1. Kreativitás-fejlesztés. Az oktatást sok kritika éri, melyek szerint sokkal inkább reprodukcióra, mint produkcióra épít, és kevéssé veszi figyelembe az oktatók és tanulók kreativitását. A kurzus során a résztvevők egyéni és csoportos, játékos feladatokon keresztül olyan, naponta alkalmazható, egyszerű, de hatékony módszereket sajátíthatnak el, melyek alkalmasak kreativitásuk fejlesztésére.
  2. Oktatástechnika, előadás-technika. E részprogram lényege: a prezentáció alapszabályainak elsajátítása, modern, utóbbi években kifejlesztett prezentációs módszerek és alkalmazásuk bemutatása, gyakorlása. Az előadáson hallottak hasznosításáról a résztvevők gyakorlati keretek között adnak számot.
  3. Lecketanítás, lecketanulás. A program ezen része olyan módszereket, mnemotechnikai eljárásokat tanít, melyek segítségével játékos formában edzhető, javítható a memória befogadóképessége, és a felidézés hatékonysága. Segítséget nyújt ahhoz, hogy a tanulók képesek legyenek saját tanulási stílusuk felfedezéséhez, kialakításához.
  4. Linkek az interneten. A módszer eme részében az alábbi témák kerülnek feldolgozásra: Hogyan érhető el, hogy a (pl. kutatáshoz, szakcikkhez, egyéb tudományos munkákhoz) szükséges információk naponta, a saját postafiókunkba érkezzenek? Hogyan bukkanjunk rá számunkra hasznos és informatív weboldalakra az interneten? Milyen ingyenes alkalmazásokat találhatunk a világhálón, melyek megkönnyítik a tanulást, tanítást és kutatást?
  5. Általános Relaxáció. Ennek keretében a résztvevők elsajátíthatják a „koncentrált pihenés” alapjait, azaz pl. azt, hogy miként képesek 7 perc alatt kb. 4 órának megfelelő pihenést pótolni.

Minden fent említett témát elméleti előadások valamint gyakorlatok keretében dolgozunk fel. A 30 órás kurzus végén a résztvevők egy-egy rövid prezentáció keretében adnak számot a tanultak sikeres elsajátításáról.

A program sikerrel mutatkozott be Hollandiában (Middelburg Center of Transatlantic Studies, Roosevelt Academy), 2014-ben Máltán (Máltai Egyetem), 2015-ben pedig Finnországban (Turku Egyetem).